Stop (huiselijk) geweld

Hoofdmenu:

Gerda Nienhuis en Clelia Eisenga hebben samen met (toenmalig) wethouder Ricky van den Aker op uitnodiging van de UDI afdeling Pescara en de Donne Vestine van Penne Italië bezocht voor een driedaags congres. Het hoofdbestanddeel van de bijeenkomsten bestond uit projecten met jongeren. Deze jongeren waren maanden bezig geweest op school om projecten te maken betreffende de gelijkheid van man en vrouw en hoe om te gaan met elkaar met wederzijds respect. De projecten varieerden van het maken van kunstwerken tot muziek, modeshows, dissertaties over de geschiedenis over vrouwen door de eeuwen heen en het houden van interviews over het stereotype beeld van de vrouw in de reclame. Dit werd gevolgd door prijsuitreikingen voor de beste bijdrages.

De Oldambster delegatie werd tijdens hun bezoek ook geinterviewd door de leerlingen van de scholen over de stand van zaken in Nederland.

Tevens was een belangrijk onderwerp tijdens het congres ingeruimd voor discriminatie van vrouwen in de sport. Zo waren er twee ex-internationals in de basketbalsport uitgenodigd om over hun ervaringen te vertellen. Één van de atleten heeft een prijs gewonnen met haar documentaire “She got game”. Tijdens deze bijeenkomst waren journalisten aanwezig van de belangrijkste kranten en de voorzitter van de nationale sportbond. De delegatie is uitgenodigd door de burgemeesters van Pescara ( een stad met 117.000 inwoners) en Penne (12.000 inwoners) en hebben o.a. lang gesproken met vrouwelijke wethouders.

Op de laatste dag van het bezoek heeft de delegatie uit het Oldambt een presentatie gegeven over de activiteiten van Anfora in het afgelopen jaar en verteld over de foto-campagne die op 8 maart van start is gegaan (waarop spontaan het aanbod kwam om ook foto's in te gaan zenden). Op de laatste dag hield ook Ricky van den Aker een toespraak.

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu